Kauppa

Kaukolämmön asiakaspalvelun yhteystiedot

Asiakaspalvelumme palvelee sinua arkisin klo 9-15 kaikissa kaukolämpöön liittyvissä asioissa.

Vapo Lämpö ja sähkö
Ratatie 11
01300 Vantaa
puh. 020 331 040
kaukolampo@vapo.fi

 Voit ilmoittaa laskutusosoitteen muutoksesta sekä kiinteistökaupasta helposti alla olevien lomakkeiden kautta. Palvelemme sinua myös kaukolämpöportaalissa.

Kaukolämpösopimusten päivittäminen

Olemme käyneet läpi sopimusarkistojamme kesäkuun 2017 aikana. Puutteiden vuoksi tulemme päivittämään joidenkin asiakkaiden sopimukset tämän kesän aikana. Joidenkin asiakkaiden sopimukset päivitetään vesivirtaperusteiseen laskutukseen siirtymisen johdosta. Olemme näihin asiakkaisiin yhteydessä erikseen.

Muuttuuko laskutusosoitteesi?

Ilmoita meille laskutusosoitteen muutoksesta helposti ja nopeasti alla olevalla lomakkeella.

 

Tee osoitteenmuutos

Asiakasnumero:


Käyttöpaikan numero tai osoite:
Uusi laskutusosoite:
Uuden osoitteen voimaantulopäivä:

Teitkö kiinteistökaupan?

Voit ilmoittaa kiinteistökaupasta meille kätevästi sähköisellä lomakkeella.

 

Ilmoita kiinteistökaupasta

Asiakasnumero:


Käyttöpaikan numero tai osoite:
Muuttopäivämäärä (muodossa pp.kk.vvvv):
Loppulaskun lähetysosoite:

Palvelemme sinua myös kaukolämpöportaalissa

Kaukolämpöportaalissa voit seurata kaukolämmön kulutusta, budjetoida kustannuksia ja seurata budjetin toteutumista kuukausittain. Palvelusta näet myös tämänhetkisen ja tulevan kaukolämmön hinnan. Voit myös jättää meille yhteydenottopyynnön portaalin kautta.

Siirry kaukolämpöportaaliin

Onko lämmönjakelussasi häiriö?

Ilmoita kaukolämmön jakeluhäiriöistä vikapäivystysnumeroomme 020 334 020. Vikanumero palvelee 24 h.

Katso häiriötiedotteet

Päivitämme vanhentuneita termejä ja hinnastoja

Siirrymme käyttämään hinnastossamme ja kaikissa kaukolämpöverkoissamme nykyaikaisia termejä.  Käytämme jatkossa termiä laskutusvesivirta. Laskutusvesivirta korvaa termit tilausvesivirta, tilausteho ja rakennustilavuus. Samalla yhtenäistämme kaikkien kaukolämpöverkkojen perusmaksun hinnoittelun vesivirtaperusteiseksi. Kaikilla asiakkaillamme on siten mahdollisuus vaikuttaa perusmaksun suuruuteen omalla kulutuksellaan.

Laskutusvesivirtaan siirtyminen mahdollistaa tulevaisuudessa helpomman vesivirtojen tarkasteluprosessin. Kaukolämmön hinnoittelu on näin asiakkaillemme oikeudenmukaista. Tulevaisuudessa  tarkistamme vesivirrat säännöllisesti edellisten vuosien kulutusten perusteella, jolloin maksat ainoastaan oman lämmönkäyttösi mukaan.

Laskutusvesivirtojen tarkastukset on aloitettu

Samalla kun siirryimme laskutusvesivirtaan, olemme tarkastaneet ensimmäisten asiakkaidemme laskutusvesivirrat. Vesivirtatarkistukset on tehty Hammaslahden, Jokelan, Karkkilan, Mynämäen, Reijolan, Ruoveden, Sysmän ja Tohmajärven kaukolämpöverkoissa. Tarkastetut vesivirrat otetaan käyttöön 1.7.2017, mikäli vesivirta laskee tai pysyy samana. Näin ollen asiakkaat saavat heinäkuun kulutuksestaan ensimmäisen laskunsa uudella vesivirralla elokuun alussa. Mikäli uusi vesivirran arvo on korkeampi kuin aikaisempi tilausvesivirta, pyrimme auttamaan asiakkaitamme pienentämään tarvittavaa vesivirtaa ja mahdollinen korotus tapahtuu vasta 1.1.2018.

Muissa kaukolämpöverkoissa laskutusvesivirtojen tarkastuksia tehdään tämän ja ensi vuoden aikana. Verkoissa, joissa tuntiluentaan siirrytään vasta tämän vuoden aikana, laskutusvesivirran tarkastuksia voidaan tehdä ensi vuoden puolella. Nämä verkot ovat Ilomantsi, Lieksa, Rääkkylä ja Sotkamo.

Miten laskutusvesivirta määritetään?

Laskutusvesivirta tarkistetaan talviajan tunnittaisen kaukolämmön vesivirran kulutuksen perusteella. Huomioon otetaan myös kaukolämmön meno- ja paluuveden lämpötilat sekä ulkoilman lämpötila. Tulevaisuudessa mukaan otetaan useamman vuoden tuntikulutustietoa. Vuodet eivät ole samanlaisia, joten kulutuskin vaihtelee. Tämän vuoksi tarkastamalla vesivirrat säännöllisesti, asiakkaiden lämmityskustannukset säilyvät oikeudenmukaisena. Haluamme myös varmistaa, että asiakkaillamme on lämmin myös kovimmilla talvipakkasilla.

Tarvittavaan vesivirran suuruuteen vaikuttavat muun muassa laitteiden toimivuus ja niiden oikeat säädöt. Esimerkiksi heikko kaukolämpöveden jäähtyvyys laitteistossa lisää tarvittavaa vesivirtaa.

Uudistamme hinnoitteluamme

Siirrymme Hammaslahden, Jokelan, Karkkilan, Reijolan, Ruoveden, Rääkkylän, Sysmän ja Tohmajärven kaukolämpöverkoissa energiamaksun kausihinnoitteluun, päivitämme perusmaksujen kaavat ja yhtenäistämme hinnoittelua. Lisäksi perusmaksut muuttuvat Hammaslahden, Jokelan, Karkkilan, Reijolan, Ruoveden, Sysmän ja Tohmajärven kaukolämpöverkoissa, koska jatkossa perusmaksu laskutetaan tilausvesivirran, tilaustehon ja rakennustilavuuden sijaan laskutusvesivirran, eli toteutuneen kulutuksen mukaan. Kaukolämmön hinnoittelu on näin asiakkaille reilua ja oikeudenmukaista, koska asiakas maksaa ainoastaan oman lämmönkäyttönsä mukaan. Keskimäärin kaukolämmön hinta säilyy kunkin verkon alueella samana.

Mikä on kausihinnoittelu?

Kausihinnoittelu koskee energiamaksua, jonka hinta muuttuu kausittain. Vuosi jaetaan neljään kauteen. Talvikauden kesto on viisi kuukautta marraskuusta maaliskuuhun, kesäkauden kolme kuukautta kesäkuusta elokuuhun ja kevät- sekä syyskaudet kaksi kuukautta kumpikin huhtikuusta toukokuuhun sekä syyskuusta lokakuuhun.

Kausihinnoittelussa maksat kesäkaudella alhaisempaa energiahintaa kuin talvikaudella. Laskutamme sinua yhä kuukausittain käytetyn lämpöenergiankulutuksen mukaisesti voimassa olevan kausihinnan mukaan. Oman paikkakuntasi eri energiamaksut löydät paikkakuntakohtaisilta sivuilta.

Miksi kausihinnoittelu otetaan käyttöön?

Uusi hinnoittelumalli otetaan käyttöön, koska lämmöntuotanto on edullisempaa kesällä kuin talvella. Kausihinnoittelu antaa asiakkaille mahdollisuuden erityisesti talvikaudella suurempaan säästöön lämmityskustannuksista pienentämällä talven huippukulutusta. Uusi hin­noittelumalli huomioi paremmin myös rakennusten energiatehokkuuden parannustoimenpiteet. Kausihinnoittelu on vuoden 2017 alusta lähtien ollut käytössä Mynämäellä ja se on saanut hyvin positiivista palautetta. Kausihinnat tarkastetaan kaksi kertaa vuodessa 1.1. ja 1.7.

Miten perusmaksut muuttuvat?

Perusmaksut muuttuvat samalla kun siirrymme laskutusvesivirtaan ja kausihinnoitteluun. Yhtenäistämme hinnoitteluamme, ja tulevaisuudessa kaikkien kaukolämpöverkkojemme asiakkaiden laskutus perustuu laskutusvesivirtaan. Vesivirrat lasketaan asiakaskohtaisesti toteutuneen kulutuksen perusteella yllä kerrotulla tavalla. Perusmaksujen kaavoja päivitetään myös, koska laskutusvesivirta on verkkojen osalta pienempi kuin aikaisempi tilausvesivirta. Perusmaksut lasketaan koko vuodelle ja jaetaan siitä kuukausittaiseksi maksuksi. Perusmaksut löydät oman paikkakuntasi sivuilta hinnoittelu osiosta.

Lisätietoja

E-laskutus

Voit valita laskutustavaksi kätevän e-laskun. Lue lisää (pdf)

Puheluiden hinnat

Soittaminen 020 33 -alkuisiin numeroihin maksaa 8,8 snt/min.

Kaukolämmön ABC

Tutustu kaukolämmön ABC-oppaaseen. Oppaaseen on koottu energiansäästöön ja kaukolämpölaitteiden käyttöön liittyviä hyödyllisiä ohjeita. Oppaasta löydät myös ohjeita kaukolämpölaitteiden tarkastus- ja huoltotoimenpiteisiin, sekä mahdollisiin lämmityksen toimintahäiriöihin.

Kaukolämmön sopimusehdot

Kaikilla kaukolämpöpaikkakunnillamme on käytössä yhtenäiset sopimusehdot, jotka koskevat sekä kaukolämpöön liittymistä että kaukolämmön toimitusta. Vapon kaukolämmön sopimusehdot ovat Energiateollisuus ry:n suosituksen mukaiset. Tutustu sopimusehtoihimme.

Kaukolämmön palveluhinnasto

Kaukolämpösopimukseen kuuluvat muun muassa kaukolämpöportaalin maksuton käyttö sekä laiteopastus. Veloitamme erillisen hinnaston mukaan esimerkiksi ylimääräiset laiteasennukset. Kaikilla kaukolämpöpaikkakunnillamme on käytössä yhtenäinen palveluhinnasto. Tutustu saatavilla oleviin lisäpalveluihimme palveluhinnastostamme.

Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan väliset riita-asiat

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian
kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).